Børne- og undervisningsministeren nedsatte i marts 2023 en ekspertgruppe, som skulle give faglige anbefalinger til Folkeskolens Nationale Færdighedstest, som fra skoleåret 2026/27 erstatter de tidligere nationale test og de nuværende Folkeskolens Nationale Overgangstest. Ekspertgruppen har i august 2023 afleveret sine anbefalinger.
Foruden formanden var ekspertgruppen sammensat af lærere, en skoleleder, en forvaltningsrepræsentant samt forskere, der har viden om test, evaluering, psykometri og fagdidaktik, og som kommer fra forskellige forsknings- og vidensmiljøer, herunder professionshøjskolerne. Derudover var der udpeget en elevrepræsentant, som trådte ud af gruppen, da vedkommende ikke havde mulighed for at deltage i arbejdet.
Læs kommissoriet for ekspertgruppen (pdf)
Ekspertgruppens anbefalinger
Ekspertgruppen anbefaler blandt andet:
- At der skal være en tydelig sammenhæng mellem Folkeskolens Nationale Færdighedstest og øvrige nationale styringsredskaber, fx Fælles Mål
- At lærere skal vejledes og understøttes i anvendelse af testresultater til tilrettelæggelse af undervisning med fokus på elevernes faglige udvikling
- At der skal være høje kvalitetskrav til udvikling og afprøvning af testene
- At varigheden af testene skal afprøves og tilpasses elevernes klassetrin
- At nuværende kriterier og praksisser for udlevering af data til forskning skal videreføres og udvides
Anbefalingerne vil indgå i Børne- og Undervisningsministeriets videre arbejde med udvikling og implementering af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.
Læs ekspertgruppens anbefalinger til Folkeskolens Nationale Færdighedstest (pdf)
Ekspertgruppens medlemmer
Formanden for ekspertgruppen var professor, Peter Dahler-Larsen. Foruden formanden bestod ekspertgruppen af følgende 16 medlemmer:
- Lektor, Tine Nielsen
- Professor, Hanne Foss Hansen
- Lektor, Mads Poulsen
- Lektor, Kaj Østergaard
- Professor, Jeppe Bundsgaard
- Professor, Simon Calmar Andersen
- Professor, Rolf Vegar Olsen
- Docent, Charlotte Krog Skott
- Lærer med erfaring inden for matematik, Hanne Sax Holm
- Lærer med erfaring inden for dansk, Maiken Adelsten
- Lærer med erfaring inden for historie, Søren Nørgaard Meinert
- Lærer med erfaring inden for naturfag, Emil Hjerl
- Lærer med erfaring inden for sprogfag, Adina Lynn Raskin Teplin
- Lærer med erfaring inden for dansk som andetsprog, Marie Bonde Clausen
- Skolechef, Mette Rønø
- Distriktsskoleleder, Thomas Dandanell Nielsen
Folkeskolens parter deltager i følgegruppe
Ud over ekspertgruppen er folkeskolens parter i Sammen om Skolen blevet inddraget i udviklingen af testene via en følgegruppe. I følgegruppen har repræsentanter fra Sammen om Skolen kunnet give deres input til arbejdet med de nye test.
Følgegruppen har bestået af følgende repræsentanter fra Sammen om Skolen: BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Danske Skoleelever, KL, Skole og Forældre og Skolelederforeningen.
Sammen om Skolen vil fortsat blive inddraget i det videre arbejde med at implementere Folkeskolens Nationale Færdighedstest.
Læs kommissoriet for følgegruppen (pdf)
Om Folkeskolens Nationale Færdighedstest
Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal erstatte de tidligere nationale test og de nuværende Folkeskolens Nationale Overgangstest. Det har partierne bag aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem besluttet. De nye færdighedstest skal være klar til skoleåret 2026/27.
For Folkeskolens Nationale Færdighedstest gælder bl.a., at:
- Testene skal være pædagogisk anvendelige og gennemskuelige for elever, forældre og lærere.
- Testene bygger på et lineært princip, hvor elever på samme klassetrin får samme opgaver.
- Testene skal gennemføres i begyndelsen af skoleåret, så de kan bidrage til tilrettelæggelsen af undervisningen resten af skoleåret.
- Der skal testes i læsning og matematiske færdigheder.
Ud over de nye færdighedstest skal der udvikles en række nye frivillige test, som stilles til rådighed for skolerne i 2026/27.
Læs mere
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Folkeskolens Nationale Færdighedstest er et af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at
- bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
- bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
- styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen